We proberen ons werk altijd zorgvuldig en met respect voor u en uw gezin te doen. Mocht er toch iets niet goed gaan, dan kan dat ingrijpend zijn. We vinden het belangrijk om uw verhaal te horen, een oplossing te zoeken en ervan te leren.
Wilt u een klacht indienen of een ervaring delen over een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming? Wij waarderen uw feedback en nodigen u uit om ons online klachtenformulier in te vullen. Hieronder vindt u uitleg die helpt uw klacht correct te adresseren, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen. Heeft u een andere vraag? Neem contact op met uw locatie.
Wilt u hulp van een professionele vertrouwenspersoon buiten de RvdK? Bijvoorbeeld om uw klacht op de juiste manier op te schrijven zodat deze goed behandeld kan worden? Of om vragen te stellen tijdens de klachtbehandeling? Neem dan gerust contact op met Jeugdstem (voorheen AKJ). Deze onafhankelijke organisatie is er om mensen te helpen die te maken krijgen met jeugdhulp. Die hulp is gratis. De vertrouwenspersonen van Jeugdstem zijn speciaal opgeleid om jongeren en ouders te helpen.
Ook kunt u iemand uit uw netwerk of een advocaat vragen om u te helpen tijdens de klachtbehandeling.
Klacht indienen: zo komt uw klacht op juiste plek terecht
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, is het belangrijk dat u duidelijk aangeeft wat voor soort klacht u heeft. Dat doet u door de juisteoptie te kiezen in het klachtenformulier.
Het is belangrijk om het type klacht goed aan te geven in het formulier. Klachten over een medewerker van de kinderbescherming richt u aan deze medewerker, en niet aan de directieleden. In het klachtenformulier vindt u verschillende opties om aan te geven waar uw klacht over gaat.
De directie van de Raad voor de Kinderbescherming ondertekent officiële processtukken, zoals een verzoekschrift tot ondertoezichtstelling. De directie is alleen niet direct betrokken bij de inhoudelijke behandeling van individuele zaken. Als u een klacht heeft over een raadsonderzoek, dan is uw klacht dus niet gericht aan de directeur.
Heeft u een klacht over een medewerker of een persoon die werkte aan uw zaak, dan kan u dit aangeven in het klachtenformulier. Klachten worden afgehandeld door gespecialiseerde medewerkers die uw situatie zorgvuldig kunnen beoordelen.
Wat gebeurt er nadat ik mijn klacht hebt ingediend?
Een klachtbemiddelaar van de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) neemt contact met u op. We doen ons best om u binnen een week te bellen.
De bemiddelaar bespreekt met u:
Waar uw klacht of ervaring precies over gaat
Wat u verwacht dat er gebeurt met uw klacht
Welke behandeling er bij uw klacht past
Of er een oplossing mogelijk is
Met elkaar over de gebeurtenis of uw ervaring praten vinden we belangrijk. Een goed gesprek kan vaak al helpen een (deel van de) oplossing te vinden.
Wilt u geen bemiddeling of lukt het niet om een oplossing te vinden? Dan gaat uw klacht naar de klachtadviescommissie. We controleren wel eerst of uw klacht voldoet aan de regels: de formele eisen. Die eisen vindt u in de klachtenregeling onderaan deze pagina.
De klachtadviescommissie bestaat uit onafhankelijke leden. Zij kijken nog eens aandachtig naar de klacht en schatten in wat u in uw situatie van de RvdK had mogen verwachten. U krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting. Tijdens deze hoorzitting mogen u en de RvdK uitleggen wat er precies gebeurd is.
Daarna geeft de klachtadviescommissie een advies aan de directeur van de RvdK. De commissie kan adviseren uw klacht (deels) gegrond of ongegrond te verklaren. Met andere woorden: u krijgt gelijk of geen gelijk. Ook raadt de commissie de directeur aan wat er nu moet gebeuren.
De directeur van de RvdK neemt uiteindelijk een beslissing over de klacht. Ook bepaalt de directeur de eventuele gevolgen hiervan voor de RvdK. U ontvangt het advies van de klachtadviescommissie en de beslissing van de directeur tegelijkertijd in een brief.
Bent u het niet eens bent met de beslissing van de directeur? Dan kunt u binnen een jaar contact opnemen met de Nationale Ombudsman.